Welcome to Gaia! ::

Swedish RPG gang

Back to Guilds

Tags: Swedish, Roleplaying, Friends 

Reply Forum Snack
Spelledning [GM:ing] Goto Page: [] [<] 1 2 3 ... 4 5 6 [>] [»|]

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

Newberg
Captain

PostPosted: Wed Dec 13, 2006 5:44 am

Intressant, hela tre personer har svarat. Varav en är jag, en annan är Nils (som var inne när jag skrev frågan) och den tredje är Jonas, som spelett en gång.

mmh... Jo... satt... Känn ingen press på er... burning_eyes
PostPosted: Wed Dec 13, 2006 3:08 pm

Newberg
Intressant, hela tre personer har svarat. Varav en är jag, en annan är Nils (som var inne när jag skrev frågan) och den tredje är Jonas, som spelett en gång.

Har inte spellett ordentligt än, så jag väntar med att svara tills jag har lett det första Chronopia äventyret.

_MFKR_
Crew

Newberg
Captain

PostPosted: Thu Dec 14, 2006 10:29 am

Finns ju dock andra som spellet flera gånger och inte sagt något.
PostPosted: Thu Dec 14, 2006 2:48 pm

_MFKR_
Newberg

Har inte spellett ordentligt än, så jag väntar med att svara tills jag har lett det första Chronopia äventyret.

Jag säger samma sak. Jag anser mig inte ha lett tillräckligt mycket för att kunna bedöma mig själv, så tills vidare får ni nöja er med edra egna åsikter.
Hoppas dock kunna ändra på detta, då jag verkligen vill leda Götterdämmerung någon gång framöver. smile

speakswithgeeks

TheGoblin
Crew

PostPosted: Fri Dec 15, 2006 1:49 am

1. Vad driver mig till att spelleda?
Jag gillar att måla upp mina inre bilder för folk, och att låta dem använda det som de vill. Det är kul att se hur folk löser de problemen jag sätter upp, att se hur de reagerar i olika situationer och hur de intrigerar med omgivningen/varandra.

2. Vad är jobbigast med att spelleda?
När allt går fel och jag inser att det jag skrivit och förberett är en jefla GRÖT. Det, och när folk tycker att det gamla Nintendot på övervåningen är mycket intressantare.

3. Vilket element i spelledande anser du att du klarar bäst?
Originalitet. Jag hittar ofta på något nytt som man inte förväntar sig. Men jag anser att jag har fler kvalitéer än så, såklart.
PostPosted: Fri Dec 15, 2006 3:57 am

Ze Göblin
Det, och när folk tycker att det gamla Nintendot på övervåningen är mycket intressantare.

Instämmer fullständigt, det känns som bristande respekt för det arbete som lagts ner på äventyret av spelledaren.

Newberg
Captain

Newberg
Captain

PostPosted: Fri Dec 15, 2006 9:00 am

Frågorna är seriöst så simpla som de kan bli. Tom nån som endast spellett en gång (som Jonas) kan svara på frågorna.

Faktiskt så behöver du aldrig ha spellett för att kunna svara på första och tredje frågan.
PostPosted: Wed Dec 20, 2006 11:13 am

Jag vet. Det var inte så där jättesvåra frågor. Det är inte som om du bad oss rabbla upp våra bästa/sämsta minnen som spelledare osv.

Feints-

Newberg
Captain

PostPosted: Thu Dec 21, 2006 4:41 am

Legions_

Jag vet. Det var inte så där jättesvåra frågor. Det är inte som om du bad oss rabbla upp våra bästa/sämsta minnen som spelledare osv.

Jag undrar ifall jag frågade "Vad tycker ni är roligast? (ni kan säga flera saker)" så kanske de skulle svara:

"Jag har inte levt tillräckligt. Jag anser att jag är för ung för att kunna avgöra vad jag tycker är roligt."

Ny fråga:
Vilka tycker ni har mest ansvar för att driva ett äventyr frammåt (under en session) samt se till att det blir fler spelmöten (mellan sessioner). Spelarna eller Spelledaren? (motivera)
PostPosted: Fri Dec 29, 2006 7:53 am

Newberg
Ny fråga:
Vilka tycker ni har mest ansvar för att driva ett äventyr frammåt (under en session) samt se till att det blir fler spelmöten (mellan sessioner). Spelarna eller Spelledaren? (motivera)

hade tydligen missat att det blivit en ny fråga. sweatdrop

Oftast är det nog spelarna som skall driva saker framåt om man inte har gjort väldigt utstakade äventyr samt att man som SL med fördel kan slängain lite events som för allt frammåt men oftast är det ju tänkt att spelarna skall driva allt för att det är de som gör saker.

Spelarna skall helst göra det jobbet. Visst de måste se till så att SL har tid samt att han har jobbat klart allt men oftast lägger SL ner väldigt mycket tid och hjärn arbete på äventyret så att bestämma datum och plats är väldigt trevligt om spelarna gör OCH det är otroligt trevligt för SL att veta att hans spelare vill spela för det försöker ordna nya möten.

nilP

Newberg
Captain

PostPosted: Fri Dec 29, 2006 9:16 am

Jag instämmer med ovanstående talare. Vi hade tom en tråd ett tag som frågade "Vad vill ni spela". Problemet är ju att ingen faktiskt säger vad de vill spela. Det är som om ingen faktiskt vill spela något. Folk hänger på rollspel ifall spelledaren säger "jag tänker spelleda då, vilka kan vara med?". Jag tycker iaf att rollspel ska betyda lite mer än ett tidsfördriv då man inte har något annat att göra. Därför anser jag att spelarna ska säga vad de vill spela och när de kan spela det. Då får spelledaren lite press på sig också vilket kan vara nödvändigt för att han ska känna någon motivation att göra något.

Vad gäller in-game så tycker jag att det varierar från situation till situation. Ibland så bör spelarna "gå den väg som spelledaren hintar åt dem" men annars bör allt lämnas så öppet som möjligt och så bestämmer spelarna hur storyn går frammåt.
Reply
Forum Snack

Goto Page: [] [<] 1 2 3 ... 4 5 6 [>] [»|]

Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas
Virtual Spaces