Welcome to Gaia! ::

Reply Bajsbarn
Elegans

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

Vilnya
Crew

PostPosted: Tue Feb 26, 2008 7:17 am

All fakta, om det inte står något annat, är tagen ur boken "Elegans - En fashionabel guide till stil och grace" av Geneviéve Antonie Dariaux.

Här ska jag då skriva om elegans och så vidare. Kom gärna med frågor och undringar, så ska jag se om jag kan svara på det. ^^  
PostPosted: Tue Feb 26, 2008 7:22 am

Lite ur förordet:

"Vad är elegans?
Elegans är en sorts harmoni som påminner ganska mycket om skönhet, fast med den skillnaden att den senare för det mesta är en gåva av naturen och den förra oftast resultat av en konst.
[...]
Det är naturligtvis uppenbart att en verkligt elegant kvinna måste vara elegant i alla avseenden. Om hon låter som en fiskmångleska eller går som en anka kan det förstöra effekten av den mest konstfullt komponerade klädsel."

Vilnya
Crew

Gatlykta

PostPosted: Tue Feb 26, 2008 2:33 pm

Får en fiskmånglerska vara elegant då?
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 6:50 am

vad är en fiskmånglerska? O.o

Ferhina
Crew

Vilnya
Crew

PostPosted: Wed Feb 27, 2008 8:44 am

Faktiskt ingen aning om vad en fiskmångleska är.
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 3:35 pm

Det är väl en fiskare? Eller kanske en fiskrensare? Eller en som packar fisk? Eller har hand om näten? Gissar på det sista. question

Gatlykta

Ferhina
Crew

PostPosted: Wed Mar 05, 2008 6:44 am

Fluga sa att det är en person som snubbens mamma i filmen/boken "parfymen".. så.. typ.. något med fisk xD
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 5:29 pm

Det var en fiskmånglare i Herr Arnes Penningar också, kan kolla i boken om det står något om kisen.

Men... en fråga om elegans. Hur säger man att man ska pissa? Om man är på bjudning eller något? pirate

Gatlykta

Vilnya
Crew

PostPosted: Thu Mar 06, 2008 1:29 pm

I max fem minuter. O: Nejmen, får inte ta så lång tid att folk börjar undra vart man tog vägen. Fast det är väl lite mer ettiket.

Och varför har du en flugsmälla för?! evil
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 2:56 pm

För att jag känner mig mäktig och stark när jag känner att jag bara kan drämma till, så dör alla flugor?
Nej, jag blev förälskad i den. Borde gå runt med en IRL också. Och smälla människor. Så får de känna på hur det känns.

Men... vad säger man? "Jag ska gå och pissa nu." Eller?

Gatlykta

Vilnya
Crew

PostPosted: Mon Mar 10, 2008 10:41 am

Den klassiska frasen är väl "Jag ska bara pudra näsan" eller liknande. Man kan väl också säga "Ursäkta mig ett ögonblick". ^^
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 4:09 pm

Jg kan nämna att vi satt och pratade om vad fiskmånglerska betyder vid matbordet här hemma när Spik, Tjarls och Fia var här. Pappa sa att en månglare är en person som säljer något, oftast på ett torg. Så en fiskmånglare/månglerska är en person som säljer fisk.

AllyRegins
Captain

Vilnya
Crew

PostPosted: Sat Mar 29, 2008 10:10 am

AllyRegins
Jg kan nämna att vi satt och pratade om vad fiskmånglerska betyder vid matbordet här hemma när Spik, Tjarls och Fia var här. Pappa sa att en månglare är en person som säljer något, oftast på ett torg. Så en fiskmånglare/månglerska är en person som säljer fisk.

Då hade jag rätt. razz
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 6:32 am

Men jag bidrog med väldigt många, halvkvalificerade gissningar... biggrin

Gatlykta

Ferhina
Crew

PostPosted: Sun Apr 06, 2008 4:20 pm

jag ser inte många uppdateringar här.. hur ska vi överleva balen? o.O kom igen fluga! teach us!
Reply
Bajsbarn

Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas
Virtual Spaces
Fun Stuff