|
|
| Ser ni fram emot att få lira DnD 4th ? |
| Ja |
|
75% |
[ 3 ] |
| Nej |
|
0% |
[ 0 ] |
| Jag vägrar spela det. |
|
0% |
[ 0 ] |
| Jag kommer inte att få spela det. |
|
25% |
[ 1 ] |
| Nått annat? (skriv isåfall ;) ) |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri May 30, 2008 11:07 am
Hallåj, jag tänkte bara slänga upp en temporär DnD 4th tråd då böckerna nu läckt ut (om ni inte redan visst det så går de att ladda ner, bara att snacka med mig eller råbin om ni inte hittar dem) Här kan vi diskutera allt som rör nya DnD regler, hur kampanjer kommer funka, vilka som skall köra kampanjer osv osv.
När vi sedan startar upp något kan vi ta bort denna tråd.
Info: Raser: Dragonborn Dwarf Eladrin Elf Half-Elf Halfling Human Tiefling
Classes: Cleric Fighter Paladin Ranger Rouge Warlock Warlord Wizard
Vad har ni tänkt köra för sorts char ?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri May 30, 2008 11:10 am
Som det ser ut nu finns det inget sett att crafta egna items, det går att göra magiska items av vanliga items (vilket är mycket enklare nu än förut) men inget sett att göra vanliga items på vad vi har sett hitilts.
Jag personligen tycker inte alls om det >.< Det verkar som om Wizards har lagt ner mer tid på det magiska och verkar inte vara så jätte intreserad av det som itne är magiskt längre.
Men det kanske går hand i hand med deras nya fan service vänliga inställning vad vet jag.
Nya raserna i Grundböckerna Dragonborn och Tiefling vad tycker ni om dem, och vad tycker ni om att de istället har puttat ut Half-Orc och Gnomes ?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri May 30, 2008 2:04 pm
Vad snällt av dig att lägga till ett poll alternativ för mig crying
Ja det är lite tragiskt att det ej finns craft, tror dock att det är ungefär lika magi fixerat nu som förut, 3.5 hade också mycket magic items.
Tyckte half-orcs sög så att de åkte är bra, gnomerna tyckte jag dock var ok men jag antar att halflings egentligen fyller deras roll lika bra.
De två nya raserna skriker iofs fanservice, men jag diggar dem endå razz
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri May 30, 2008 2:11 pm
Det jag föredrar (här kryper DoD spelaren i mig fram igen) är då man inte får köpa magiska saker, för att passa sig (att göra det då man börjar spela är väl ok) perfekt, vilket man nu kommer kunna göra å om man inte kan direkt köpa dem så kan man göra dem genom att lägga ut lite mer pengar. I 3.5 så fick man plocka upp det man hittade, hittade man fel sorts vapen som man egentligen itne ville ha men den var så mycket bättre så gjorde man bäst i att plocka upp den tills man hittade en som stämde bättre överens med det.
Allt var inte skräddar sytt, man fick leta efter rätt magiska items, som det ser ut nu kommer man kunna mickla ihop sina egna magiska saker snabbt å smärtfritt.
utrensningen av bajs raser var nice. Vissa av de nya är bra vissa andra inte så bra, egentligen om man skall kolla på det krasst vet jag inte direkt varför nån av dessa nya borde vara med. Men de funka väl. Precis som det mesta, det funakr väl men tja ... Jag vill ha crafts.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat May 31, 2008 2:51 pm
Jag vill också ha crafts.
Tror du missuppfattat nått, men hittar fortfarande majoriteten av stuff man använder, sedan kommer man (precis som i 3.5) kunna köpa en del stuff samt göra en del stuff själv.
För den delen, vad får dig att tro att det faktum att man kan köpa saker innebär att de blir skräddarsydda till dig? Det förutsätter ju att det finns ett utbud av ALLT. Men ja om man gör det själv så blir det ju skräddarsytt (precis som i alla andra system, för man lär ju inte skapa något som inte passar en).
Men ja, jag antar att om GM känner för det så skulle det kunna vara som du säger. Precis som i vilket annat system som hellst.
Men men, nu skall jag inte bli så defensiv av systemet bara för att jag tänker skaffa det ^^. Det är tex väldigt combat fokuserat, det kan jag hålla med på, sen tycker jag inte det är en sån dålig sak.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat May 31, 2008 8:22 pm
jag har också tänkt att skaffa det, men för det kan jag ändå se brsiter i systemet, som någon sade DnD 4th är en perfekt fantasy strids simulator, inte mycket mer.
Som det ser ut nu ser det ut att krylla med magiska saker, och det är lättare att göra egna det gör att det blir väldigt mycket lättare att få precis det du vill ha eller göra precis det du vill ha, sen gör Prof med vapnen att man inte vill byta vapen grupp (ofta kommer man knappast vilja byta vapen grupp ändå men men)
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 01, 2008 12:23 am
Nya sättet prof fungerar känns som om det visar väldigt tydligt den nya inställningen wizards har tagit. De har nästan inga penalties för nånting nånstans, istället har de fördelar för att uppmuntra vissa saker.
Som att profs ger bonus istället för att avsaknad av prof ger penalty, inga raser får minus till något stat, det finns inga cursed items beskrivna (vilket jag tycker är sorgligt även fast jag aldrig använt cursed items >.<).
Även de flesta monster svagheter är borttagna, så mja känns som om det finns en hel del monster jag vill designa om. Men visste ju sen tidigare att de tänkte gå bort från den klassiska fantasy feelingen men vissa monster tyckte jag kunde fått vara som klassikerna.
Tex så verkar inga feys bry sig om cold iron längre (iofs finns det jävligt mycket feys nu så de ville kanske inte ha något som var bra mot en så stor grupp). Hydran spawnar inte upp mer huvuden allteftersom den tappar huvuden. Men men, jag antar att huvudsaken är att feys är skogiga och att hydran har många huvuden.
Förresten, fan vad många som tänker skaffa 4th razz . Jag, Du och Jonas.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 01, 2008 10:09 am
och poängen att ta bort negativa bonusar är egentligen ? jag får för mig att det kommer bli stora plus på saker då man spelar, men de får vi väl se.
Inte som de släpps så många andra rollspel som är värda att skaffa så >.<
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 01, 2008 9:52 pm
Vet inte riktigt vad poängen är, men i slutändan så gäller det ju för alla så det gör inte direkt någon skillnad. Nu är det helt enkelt så att om man tar något som ej ger en bonus så är det sämre eftersom det mesta som är bra att skaffa ger bonus.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |