Welcome to Gaia! ::

Swedish RPG gang

Back to Guilds

Tags: Swedish, Roleplaying, Friends 

Reply Arkiv
Grayheim :: En logg över allanssons D&D 4th kampanj

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

Newberg
Captain

PostPosted: Wed Jul 09, 2008 2:30 am

(Detta är min karaktär till allanssons D&D 4th kampanj som han ej döpt än men jag tycker iaf att han borde döpa den till "Legend of Grayheim" eller "Adventures of Pieter and Co".)

Pieter Grayheims Adventure Logg

Day 15 in the month of july, year of the fox

Vid min återvändo till min hemstad Fallcrest så mötte jag omedelbart ett underligt gäng med personer. Två dvärgar vid namn Torgrim och Bearn, en dragonborn vid namn Brisham samt två människor, Tom och Alec. Med mig var givetvis min gode reskamrat och trosbroder Glythe.

Mötet var väldigt slumpartat, det började med att jag och Glythe sitter och tar oss en öl i ett mörkt hörn av Fallcrest Inn. Då råkade vi överhöra en handelsdvärgs samtal som berörde en del överfall längs den västra vägen. Ivriga att få sätta vår långa träning på prov så gick jag och Glythe omedelbart över till handelsmannen för att få reda på mer om överfallen. Det visade sig att koboldstammarna runt Fallcrest av någon anledning enats under en ledare i väster och att antalet överfall på karavaner därför ökat drastiskt. Efter lite förhandlande så blev vi lovade en belöning om vi återförde ett värdefullt föremål som plundrats från en av karavanerna till handelsmannen. Föremålet var ett grönt drakskin.

Vi insåg snabbt att vi inte skulle kunna ta an kobold stammarna på egen hand trotts vår extensiva träning. Medan vi satt och funderade på vart vi skulle kunna finna fler kababla äventyrare att hjälpa oss så överhörde vi ett samtal mellan några andra vid ett annat bord. Det visade sig att de hade hört vårt samtal med dvärgen och nu planerade på att försöka få belöningen själva. Jag konfronterade strax därefter en av dvärgarna som deltagit i samtalet och föreslog att vi skulle vara starkare om vi sammarbetade. Således slog vi oss ned vid samma bord och kom överens om att göra så. Så träffade vi Torgrim, Bearn och Brizam.

Sedan kom de två människorna över till vårat bord, var för sig. De slog sig promt ner och sa att de också ville med. Då jag blev misstänksamma mot detta underliga beteende så ville jag först inte ha dem med, men då majoriteten av vår nyformade grupp ville ha med dem så fick jag böjja mig för vinden.

När gruppen var samlad så gjorde jag en snabb bedömning av alla.
Glythe kände jag sen tidigare och visste redan vad han är kababel till och litar fullt på honom.
Brisham tycks vara en förkämpe för Bahamut, då jag ej är så skolad så har jag tagit mina upplysningar från Glythe. Från det verkar det som om han har starkt heders och rättvise kodex. Det vill säga en person man kan lita på vare sig man är främling eller nära vän, men en person som du inte vill stöta dig med då han knappast lär glömma eller förlåta ens små moraliska övertramp.
Bearn verkade vid första anblicken vara den typiska dvärgen, fast ovanligt kort. Men efter att ha haft han i närheten ett tag så upptäcker man ett brilliant taktiskt sinne. Han verkar dock ha en viss besatthet av guld, samt en extrem känslighet för nämnandet av hans längd.
Den andra tvärgen, Torgrim var svårare att utläsa. Jag skulle tro att han är rätt lik mig själv. En tystlåten person som föredrar att hålla sig i bakgrunden och iakta snarare än bli iaktagen.
Tom, en av de underliga människorna, är den andra dvärgens raka motsats. Han är hugljudd och rättfram och inte subtil på något vis. Han verkar dessutom högfärdig och vårdslös men framförallt våldsam.
Alec har jag inte listat ut än, men så svårläst som han verkar vara så har han säkerligen några dolda motiv. Han är ju trotts allt vän med den högsta magikern i fallcrest, så någon agenda lär han dölja.

Efter att vi alla presenterat oss för varandra så bestämde vi att ge oss av redan nästa dag för att se efter kobold problemet. Om det visar sig att min träning varit tillräcklig och jag överlever detta prov så skall jag fortsätta min logg därefter. Om inte, till vem som än läser det här, farväl.

"In the wild, there are no rules of engagement, there is only triumph, or death"

to be continued...
PostPosted: Mon Aug 04, 2008 12:04 pm

Day 20 in the month of july, year of the fox

Tillbaka i Fallcrest oskadd, eller så gott som. Jag kan inte påstå att vårt uppdrag varit enkelt, om jag till en början underskattade kobolderna på grund av eldig självsäkerhet så har jag nu fått en kall dusch av ödmjukhet.

Vi började resan mot koboldernas tillhåll redan dagen efter att vi träffats och fått uppdraget. Koboldernas fäste hade vi fått veta var ett par gamla ruiner vid kanten av Cloak wood, en två dagars resa ifrån staden. Resan förflöt händelselös och tyst. Tystnaden störde mig inte då det gav mig möjligheten att tänka och sätta mig i rätt sinnestillstånd för den kommande striden.

Vi anlädde till Cloak wood sent på kvällen den andra dagen och såg där ruinen vi sökte vid kanten av skogen. Vi bestämde oss för att slå läger och vila tills gryningen nästa dag och då gå in i ruinen. Nästa dag så begav vi oss ner, mycket riktigt så var ruinen infesterad av de små råttlika kobolderna. Vi högg oss snabbt igenom deras ranker och tog oss ner till deras ledare som vi dräpte. Både jag och Glythe fick oss en läxa i ödmjukhet då vi båda var nära döden i den avgörande konfrontationen. Den som slutligen dräpte koboldernas kung var Bearn.

Efter striden bestämde vi oss för att det var dags att vi alla började uppträda mer som en enad grupp. Därför röstade vi om en ledare. De som vi valde mellan var Bearn och Brizam då de visat starka ledar egenskaper och varit av avgörande betydelse i striden. Då rösterna var lagda så steg Brizam fram som gruppens ledare, en som jag med nöje följer.

Vi återvände åter till ytan efter striden för att läka våra sår och vila oss efter den intensiva striden. Nästa dag begav vi oss åter nedåt i mörkret till än djupare grottor. Där fann vi slutligen orsaken bakom koboldernas plötsliga enande. En vit drake hade tagit upp boning i den djupaste delen av ruinen. I en klimatisk strid så dräpte vi till slut besten, och jag kan med stolthet säga att det var mina svärdshugg som blev de dödande.

I drakens lya återfann vi handelsmannens förlorade drakskinn samt andra skatter draken samlat på sig. Bland dessa skatter fanns ett svärd med ett namn etsatt på bladet med drakoniska runor. Namnet löd "Lifedrinker" och efter att skatten delats upp emellan oss alla så höll jag svärdet i min högra hand. Jag tog även den vita drakens skinn som mitt då jag gett besten dödsstöten.

Vi resten sedan åter till staden, även resan tillbaka skedde utan incidenter och efter att vi återvänt till staden så ordnade vi upp alla affärer och fick belöning, både i guld och magiska ting. Vi har sedan vilat oss på värdshuset, under tiden har jag fått och läst ett brev från min mäster. Jag är nu rätt säker att vår nästa destination ligger under staden Fallcrest. I katakomberna under staden finns ett ont mörker, och vi är ljuset.

"Only the prey fears the dark, in darkness the predator awaits"

To be continued...

Newberg
Captain

Newberg
Captain

PostPosted: Sat Aug 23, 2008 12:13 am

Tar bort denna då kampanjen tydligen bara var en test kampanj endå.
Reply
Arkiv

Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas
Virtual Spaces
Fun Stuff