|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Sep 10, 2009 7:35 am
En enkel uppdatering till beskrivningen av min ras, samt några D&D 4th feats.
KULTUR
Konst Atharer arbetar gärna med subtila metaforer och abstraktioner i sina konstverk. Det är otroligt sällan man ska ta deras verk bokstavligt, vare sig det är sång, målningar eller skulpturer. De försöker oftast bara ge en stark upplevelse om väcker starka känslor och främjar filosofiska funderingar istället för en realistisk avbild av verkligheten.
Den största delen i atharisk konst är deras väl utvecklad teater och skådespelar tradition. Deras dramatiska verk kan för obekanta verka väldigt underliga. De har mer gemensamt med en dans uppvisning än vanlig teater, med avancerade rörelsemönster och väl koreograferad akrobatik. Det är sällan man använder sig av talad dialog för att föra fram dramat, vanligare är melodisk sång ackompanjerat med musik. känslor och tankar brukar oftast representeras av att skådespelarna subtilt skiftar sin egen energinivå för att få fram annorlunda färger och ljussättning. Ljus, rörelse, sång och musik samarbetar för att skapa ett mönster där åskådarna kan urskilja ett sammanhängande drama. Även om utomstående kan ha svårt att förstå handlingen och intrigen i dessa skådespel, så kommer de fortfarande att bjudas på en spektakulär show.
Språk Athariska är ett ganska avancerat språk, där samma ord kan ha subtila skillnader i betydelse beroende på vilket sammanhang man använder det i. Atharer använder sig av subtila, synliga skiftningar i sin energi nivå för att förmedla känslor, istället för exempelvis suckar och ansikts miner, vilket gör att det kan ta ett tag för andra att förstå Atharer. Röst och ton läge på tal är dock liknande som bland människor. När två atharer pratar med varande brukar de ofta lämna ute överflödiga tilläggs ord, vars mening de lättare kan förmedla genom sina energi skiftningar. En speciell del med språket är att det har inge maskulina eller feminina uttryck; inga ord för han eller hon, man eller kvinna. Språket utvecklades trots allt bland ett folk som inte hade några sådana skillnader. Exempelvis använder athariskan samma ord både för kung och drottning. Om man absolut måste ta sig till sådana uttryck använder man sig av låneord från andra språk, vanligtvis från en dialekt av det gamla människospråk som talades i Mortira.
Namn En Athar väljer själv sitt eget namn strax efter födseln. Förnamnet är ofta är en form av kombination av båda föräldrarnas namn, vars namn även används som efternamn. Exempelvis hete Mishanns (numera Mishanniathrix) föräldrar Aramis och Shannor, alltså är hennes efternamn Aramis´Shannor. Shannor´Aramis skulle även det funka, det är helt upp till personen själv att välja hur föräldrarnas namn ska kombineras.
Drakar får sina namn valda av sina föräldrar, och deras efternamn brukar oftast ha moderns namn före faderns.
------
RACIAL FEATS:
Expanded Energy Resistance Requirements: Athar, Energy Resistance Benefit: Choose a damage type not available from your Energy Resistance race feature. You can add that damage type to the list of available resistances gained from that race feature. In addition you gain a +2 feat bonus to damage rolls when you use a power that has that damage type as a keyword. At 16th level, this bonus increases to +3. Special: You can choose this feat multiple times, each time choosing a different damage type. You can change the damage type associated with this feat by retraining it.
Rapid Adaptation Requirements: Athar, Energy Resistance Benefit You can change your chosen type of resistance gained from your Energy Resistance race feature during a short rest, or an extended rest
Featsen får gärna diskuteras i syfte att balansera dem, om de redan inte är det.
--
Jag har svårt att tro att det här ens ska räknas som en act/create och ens ska ha någon kostnad alls, då jag bara ger en mer detaljerad beskriver om atharerna, och utökade valmöjligheter till D&D 4th karaktärer, istället för att faktiskt förbättra eller förändra dem.
Om nu någon verkligen skulle insistera på att jag det är en Act, så får jag väll ta och lägga till en Act tag till tråden och så säger jag preliminärt att kostnaden blir:
Cost: 0 1 ras "förändring" -1 obetydlig effekt
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Sep 10, 2009 7:50 am
I hereby dub thee, sexless freaks, to be forever named; Knarkfolket.
Nejmen jag tycker det är kul att läsa hur deras kultur ser ut. Ger en mycket livligare bild av dem, mer än "de där energimonstren" eller något liknande. Nu har du satt ett ansikte på energimonstren, bra gjort wink
4laugh
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Sep 10, 2009 12:54 pm
Very nice, kul att se att någon utvecklar sin ras mer flavourmässigt smile
Dock tycker jag att kostnad fortfarande borde vara 1. Detta av anledningen att creation points bör begränsa mängden output man kan göra på en vecka. Så kostnaden borde vara 1 inte för att du faktiskt gör något "in game" utan för att du faktiskt gör något. Det är min åsikt smile
Featsen ser ok ut, är inte helt olika en del genasi feats så balansen bör vara ok.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|