|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Sep 22, 2010 12:52 pm
Woon je op jezelf? Ga je op jezelf wonen? Of misschien op kamers? Waar loop je tegen aan? Wat mis je? Wat mis je absoluut niet?
En hoe heb je dingen uitgevogeld zoals internet, verzekeringen... of is het allemaal voor je gedaan?
(Reason? Ik wil dit jaar op mezelf gaan wonen en weet totaal niet waar ik moet beginnen XD en vind het crisis eng!)
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Sep 23, 2010 12:51 am
Leuk topic biggrin
Sja, van mij weet je het eigenlijk wel al. Ik woon nu sinds bijna 6 maanden (een half jaar alweer?) samen. Ik heb erg veel mazzel gehad met het huis, we stonden op de eerste plaats (jongerenwoning, mag je tot je 25e op reageren) en het huis zag er erg goed uit, heb veel van de vorige bewoners over kunnen nemen. Dat heeft weken klussen gescheeld. Het kostte wel wat, maar er zit dan ook wel laminaat in. De muren zijn verbouwd (positief) er zat glasvezelbehang op de muren, dat is overschilderbaar, nieuwe toiletpot erin, nieuwe balkondeur ga zo maar door.
Wij hebben geen huistelefoon, gekozen voor een mobiele telefoon aangezien we allebei toch al een abbonement hadden. Internet + tv hebben we van ziggo, dat was het meest gangbare hier geloof ik. Verzekering een soort basispakket? dat heeft mijn vriend geregeld want die kon iemand die daarin werkte. Energie krijgen we van uhh.. green choice, dat was destijds een van de goedkoopste en ook nog eens groene stroom. Volgens mij hebben ze ook de garantie altijd lager te zijn dan andere aanbieders?
XD Haha maar sja, waar te beginnen.. de vraag is; waar wil je beginnen?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Sep 23, 2010 10:30 am
Laten we bij het begin beginnen XD Huur je? Zit bij huur niet de elektriciteit bij in? En het water?
Een huistelefoon vind ik voor starters ook onzin. Zeker met dat mobieltje XD Ik denk dat ik ook zal kijken voor alleen internet - ik kijk zelden tv. Alles wat ik zie, is Journaal (hé, kan online) en mythbusters (kan je ook wel online vinden). Dus tja, weer wat goedkoper denk ik...
Ik ben wel een groot internetverbruiker... dat wel.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Sep 24, 2010 12:55 am
Oh haha, ik wist zelfs niet waar ik moest beginnen met vertellen wink
Wij huren biggrin Bij ons is het kale huur, en energie + water komen daar apart bij. Helaas, want het is volgens mij wel lekker als het erbij zit omdat je dan gewoon onbeperkt kan verbruiken. Maar ons 'kale' huurtje is niet erg duur; € 300,- Wij zaten net op de grens qua inkomen dat we dit huis mochtend huren, anders zou de huur te laag zijn. Je energie verbruik per maand wordt vastgesteld volgens de standaard die zij hebben, voor in ons geval een 2 persoons huishouding. Dit kan afwijken en dat zie je bij de eindnota ieder jaar. Echter kan je ook tussentijds bellen en je meterstand doorgeven om te zien of hetgeen je per maand betaald gelijk loopt aan je verbruik. Dit heb ik ook gedaan, waarna bleek dat wij meer verbruikten, dus heb ik het bedrag per maand meteen omhoog gegooid zodat je niet ineens een klap geld hoeft te betalen. Energie en gas komen trouwens van dezelfde maatschappij, je betaald 1 bedrag voor beiden. Watergeld is een stuk minder duur, dat betalen wij ook maar 1 x in de drie maanden en is voor ons €50,- (al ben ik bang dat wij meer dan dat verbruiken gezien we beiden elke dag douchen).
Oja het is wel belangrijk dat zowel jij, als de vorige huurder de meterstanden opschrijven op het moment dat je oude huurder eruit gaat. Dit moet je namelijk doorgeven aan zowel woningbouw als energiemaatschappij en watermaatschappij.
En als je veel internet gebruikt zou ik gewoon voor het snelste internet gaan. Bij ons was er een combi- aanbieding, tv, internet en telefoon en dan zou je het snelste internet krijgen. Een stuk goedkoper dan wanneer wij alleen tv en internet aansloten. Dus we hebben officieel een telefoon nummer, en aansluiting. Er zit alleen geen telefoon op aangesloten dus die kosten zijn elke maand gewoon 0.
Je krijgt trouwens ook een jaarlijkse toeslag voor rioolgebruik, afval etc. Ligt er aan welke 'facaliteten' je hebt. Bij ons voor de deur staat een container waar je je vuilnis in kan doen, en daar betaal je voor. Volgens mij is het mogelijk om hier kwijtschelding op aan te vragen als je een laag inkomen hebt (of student bent). Bij ons kon het niet omdat mijn vriend fulltime werkt en genoeg verdiend. Wij hebben deze afrekening rond juni gehad geloof ik, van de zomer iig.
Ga jij huren trouwens? Of kopen?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Sep 24, 2010 1:10 pm
ik mag niet kopen. Alleenstaand, laag inkomen... geen slecht inkomen, btw, maar ook niet superhoog. Ik krijg nevernooit een hypotheek.
Ik ben wel een groot internet verbruiker, maar kijk zelden tv. Een alles in 1 pakket zou voor mij dus weer duur zijn. Ik zag dat Online alleen internet bood... zeker voor het begin heb ik daar wel genoeg aan. Wat moet ik in vredesnaam kijken? Heb nog zo veel films en series te zien...
Doordat ik bij een zwemvereniging help, kan ik twee keer per week in het zwembad douchen... wat handig is, want ik ben een lange doucher XD
Ik heb wel al weer wat puntjes uit jouw tekst kunnen halen - thanks! Helpt me zeker!!
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Sep 28, 2010 6:41 am
Ah oke, nouja huren is misschien ook wel lekker als je alleen bent. Of wilde je graag kopen? Moet je wel zelf voor al het onderhoud zorgen, ik word er al moe van als ik er aan denk haha. Wij willen over een paar jaartjes wel gaan kopen, als we beiden werken, maarja mijn vriend is handig dus dat zit wel goed razz
Haha douchen bij de sportschool doe ik ook 3nodding
Ennuh, no problem als je nog vragen hebt over woningen, klussen whatever dan stel je ze maar wink Dit jaar 2 verhuizingen achter de rug (wij zelf en schoonmam)
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Sep 28, 2010 11:15 am
De woning die ik op het oog had is uit de huurverloting teruggetrokken ¬¬. Uit frustratie heb ik een stoffer en blik gekocht, voor als ik echt op mijzelf ga wonen.
Kwam er alleen achter dat ik er thuis al 2 had.... nu heb ik er dus 3 XD
Maar goed, ik koop liever, omdat IK dan beslis wat er gebeurd met mijn huis, welke muren blijven, welke gaan, wat er aan de muur gehangen wordt... Ik ben niet super handig (ik ben beter in slopen) maar tja, als er iets met huren kapot gaat, moet je iemand om hulp vragen en dat kan best lang duren...
(moet je ook als je koopt, maar met huren ben je soms verplicht het door de verhuurder op te laten lossen en mag je niets zelf)
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Sep 28, 2010 11:07 pm
Hangt allemaal erg van de woningbouw af denk ik. Omdat ik in een dorpje woon, heeft degene die verantwoordelijk is het niet zo druk wink Belde gister voor de douche, en de volgende dag om half tien staat hij er. (Ok, nu nog verder zien maar het is iets).
Daarnaast hebben de vorige huurders zoveel mogen verbouwen aan dit huis, puur omdat het het huis alleen maar ten goede komt. Er zijn in mijn huurhuis muren weggehaald, andere muren geplaatst, zelfs een muur over een balkondoor heen gemaakt (het balkon had 2 deuren, nu gewoon 1), de toiletpot is vervangen, onze douche is anders als de buren hieronder, wij hebben een hele verhoging, we mochten zelfs de buitendeur schilderen.
Maarja dat is niet overal zo natuurlijk.. ik vind het altijd wel een beetje zonde om geld te steken in een huurhuis, t is toch niet van jou razz Maarja je wilt ook lekker wonen natuurlijk. Me schoonmoeder heeft onlang in haar huushuis ook een muur eruit gesloopt.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Sep 29, 2010 1:42 pm
tja, als je er wat voor terug krijgt.... ik bedoel, bv een huurkorting ofzo, of snelle service als jij een probleem hebt,... dan is het wel de moeite waard
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Apr 22, 2011 4:25 pm
Ik woon uit huis, samen met mijn vriend. (huren)
Het staat op zijn naam, alles is geregeld qua verzekeringen enzo. (mijn vriend heeft hier gelukkig verstand van).
Het enige probleem waar ik tegen aan loop is dat ik nog student ben en niet zoveel kan werken en verdiening als een fulltime medewerker. Ik heb school geld wat betaald moet worden en studiefinanciering geeft ook niet veel. Daar ben ik in een keer mijn kosten aan kwijt.
Ik deel de kosten overigens wel samen met mijn vriend. Op de abbo's na zoals televisie. Hij wil zo nodig HD en dure abbonement. Dus dat betaald hij zelf.
Maar er komt wel veel bij kijken. Dit heb je nog nodig, dat heb je nodig.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Apr 23, 2011 7:16 am
ik woon nu ongeveer een maand echt op mijzelf en ik kan nog niet zeggen dat ik een goed overzicht heb van mijn uitgaven. Dat komt ook omdat je dingen moet kopen zoals meubels enzo. Heb wel al een vriezer die nokkie-nokkie zit XD Hoef voorlopig enkel vleeswaren voor mijn werk te kopen XP En drinken.
Ik heb denk ik bijna alles wel en heb gelukkig ook nog spaargeld. En lieve ouders op 10 min fietsen afstand XD Ik kan niet echt zeggen: dat heb ik echt nodig. Alhoewel... mijn bed staat hier nog niet (lig op een matras XD), heb nog geen gordijnen en een bureaustoel zou ook fijn zijn XD
Maar heb wel al een goudvis!! wink
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Apr 23, 2011 9:08 am
Haha, Zo was dat bij mij en mijn vriend eerst ook. lol
We hadden al wel een bed. Maar nog geen bank, alleen een tafel en twee oude rieten stoelen.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Apr 24, 2011 1:39 am
ik heb gewoon het geluk dat ik heel veel uit de erfenis van mijn oudtante heb, qua meubels. Hierdoor hoefde ik geen kasten of bankstel aan te schaffen
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri May 20, 2011 2:57 am
Yee je hebt best wel snel iets weten te vinden plotseling! Bevalt het?
Wij hadden vrijwel alle meubels in 1 dag gedaan >.< wel veel werk
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri May 20, 2011 12:00 pm
Snel? XD Was er 3 jaar mee bezig. Deze maand weet ik denk ik of ik te veel heb uitgegeven, of nog net onder het binnenkomende geld zit. Het enige wat ik heb gedaan wat niet had gehoeven was geld pinnen (de pinautomaat doet bij sommige winkels het niet) en misschien een mobiele telefoon kopen. Maar met deze moet ik wel zo'n 4 jaar vooruit kunnen!!
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |