|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Nov 17, 2006 3:53 am
Detta är svaret på den andra tråden "Råd till Spelledare". Här kan spelare ge råd till andra spelare om hur de ska bli bättre rollspelare. Samt så kan Spelledare säga vad de gillar när spelare gör (kanske tom ställa lite krav på vad de vill se mer från spelarna).
För att inleda:
Innan men kommit in helt i en roll eller om man kör en pre-made karaktär som inte känns helt naturlig för en så är detta ett bra tips.
Försök att med vilje ha en viss nivå "meta-game thinking" i den meningen att du funderar på "Vad skulle min karaktär göra... ", "Hur borde en person med den här uppväxten och den här personligheten reagera på något sådant?...".
Man tycker kanske oftast att man bara ska "leva sig in i" karaktären och så ska sånt här komma naturligt. Det gör det långt ifrån alltid och i så fall kan det här vara en bra grej att köra på tills man kommit in i karaktären.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Nov 22, 2006 3:50 am
En annan bra grej att tänka på är att ha bra kommunikation med sin GM. Var inte rädd för att pressa er GM lite gran, han spelleder ju trotts allt er spelare så om han är smart kommer han att lyssna på önskemål och synpunkter (förutsatt att de är vettiga såklart). Oftast så VILL spelledaren ha åsikter, satt det är bara att börja ställa krav och tracka ner på GM.
Ska ni ge kritik bör den dock vara konstruktiv. Konstruktiv kritik är logisk, välformulerad kritik som har en grund och är relevant.
Till exempel. Du spelar en karaktär som är dålig på att slåss men är bra på att prata med folk. Hela spelmötet så slåss ni konstant.
Konstruktiv kritik: "Jag känner att min karaktär inte kommer riktigt till sin rätt eftersom det enda vi gör är att slåss. Skulle vi inte kunna ha lite mer rollspelande i nästa äventyr?"
Icke konstruktiv kritik: "Fan va tråkigt senaste äventyret va..."
Se dessutom till att spara era synpunkter tills efter äventyret eftersom det annars kan vara ett störande moment som får er dödade av en irriterad GM.
Regel frågor är ofta lönlöst att diskutera eftersom GM ofta gör som han vill på den fronten.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Dec 01, 2006 6:18 am
agera ut så många känslor ni kan. Ok om eran karaktär inte skall göra det så är det väl ok att inte göra det men allt blir roligare om man faktiskt tar en stånd punkt, att man reagerar starkt.
Ingen kommer någonsin att trakasera en annan spelare för att denne har upp visat känslor i ett rollspel. För det är det som är hela meningen. visst om en annan karaktär kanske anser att han är en kartoffel eller "fjolla" kommer han antagligen att säga det men det till hör spelet.
Ex. Nils väljer att besöka en vacker trädgård varje gång han har permision från militären och allansson frågar då rakt ut (lite off förvisso men det var ändock en bra fråga) har du blivit bög!! Allansson kunde självklart ha valt att uttrycka sig lite bättre men överlag tyckte jag detta möte var ganska bra. Nils visade lite känslor i och med att hans char inte riktigt gillade det hårda livet som militär och valde därför att slappna av i denna vackra trädgård. Medans Allanssons char som sagt inte tyckte det var mycket till plats att vara på.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Dec 04, 2006 6:07 am
En teknik jag kommit på väldigt nyligt och inte hunnit testa hur den funkar än är att "Brainstorma" fram en karaktär. Detta är något ni kan tillämpa på en karaktär som ni redan har också.
Sätt er ner tillsammans med er GM och börja fråga enkla frågor som eran karaktär ska kunna svara på: Vad är hans favorit mat? Vad hatar han för sorts mat? Hur pratar han? Vad gillar han att prata om? Vad avskyr han då folk tar upp? Hur konfliktbenägen är han? Hur hanterar han konflikter? ... etc
Sånna småsaker kanske aldrig tas upp i äventyret (å andra sidan kanske de gör det) men i vilket fall som hellst så ger de mer krydda till er karaktär och hjälper er att förstå hur han fungerar.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Dec 16, 2006 5:39 pm
Spelare som väldigt gärna vill spela något äventyr (fortsätta med ett äventyr och liknande) bör gärna säga det till SL, en SL vill gärna veta om folk vill spela eller ej annars slutar det med att denna lägger ner aldeles för mycket tid på något som inte blir av och händer det för många gånger kommer personen i fråga inte bry sig om att göra saker senare.
I korthet: Säg åt en SL att man tyckte mötet var bra och ta gärna initiativ med att få till nästa möte.
Om SL känner att spelarna vill ha något kommer han att lägga ner tid och arbete, om ingen bryr sig kommer ej heller SL bry sig.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Mar 26, 2008 6:37 am
Nu när mycket av rollspelandet sker via nätet och främst TS.
Håll käften !! visst ibland spiller man nån skoj komentar det är ok, men försök att dra ner på hur mycket man bablar off, sköt sådant snack/klagande/whatever via msn fyll inte upp TS kanalen med onödigt dravel.
Försök att bestämma nån sorts strategi för strider långt innan, det gör att du vet ungefär vad din char ommer göra i strid och då kommer det flyta på finare i strider, så folk inte behöver sitta å fundera vad de skall göra å vilka magier de har preppade osv osv.
Kolla gärna igenom DnD böckernas strids kaitel där det där står en del om vad man får å inte får göra i strid, använd strids rörelser lite mer, se till att tänka på vilka ni har med i partyt osv, tex så kan man se till att gå en ruta bredvid monstret på en gång så att folk med range bakom inte får lika stora problem att träffa osv.
Bry er om saker, seriöst detta är inte nått jefla socialt Never winter nights !! se till att agera som era chars, lär känna dem grundligt osv. Prata gärna mycket om eran char känner för det, jag ser hellre att jag hatar en char än att jag inte bryr mig alls om den, om jag tex börjar iritera mig på Klars char mycket så är det bättre än att han bara står i ett hörn å inte gör nått alls.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|