Welcome to Gaia! ::

Det Norske Paradis(Alt for Norge!)

Back to Guilds

Norge, norsk, paradis, smalahove 

Reply Den Norske Slummen
Skille Mellom Stat og Kirke? Goto Page: 1 2 [>] [»|]

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

Geraldine Way

PostPosted: Thu Feb 01, 2007 3:33 pm

Det har lenge vært diskutert om det burde være skille mellom stat og kirke, men det er vel egentlig først i det siste at det har vært heftige debatter om det.

Hva synes du? Burde Norge fortsatt være et kristent land, eller er det på tide å slippe taket på religionen som i så mange år har satt et eget preg på den norske kulturen?
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 8:56 am

Har ikke gjort noe rellativt kristent etter at mine besteforeldre døde for snart et år siden... For meg er Gud som julenissen og tanfeen, ingen av de eksisterer! xd
Så svaret må vel bli at hva enn som skjer rundt det temaet, bryr meg mitt i det evige sorte hull. stare

BTW, sigen din skremmer meg! whee

Sir Perfectly Insane
Crew

Fluffy Millionaire

6,200 Points
  • Millionaire 200
  • Tycoon 200
  • Money Never Sleeps 200

Gargis
Vice Captain

PostPosted: Fri Feb 02, 2007 12:44 pm

Det er på høy tid å skille kirke og stat. Staten har ingenting å gjøre med å favorisere religioner i et land som har alskens religioner.

Og vi slipper ikke taket på den kristne kulturarv av å skille kirke og stat. Enkelte ting overlever selv om den O store allmektige stat ikke er innblandet. Se på USA, for eksempel. Der er det jo family values og halleluja for alle penga, og de har i sin grunnlov at staten ikke skal blande seg i religion, og har hatt det siden den ble skrevet.
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 5:00 pm

[C]hris
Har ikke gjort noe rellativt kristent etter at mine besteforeldre døde for snart et år siden... For meg er Gud som julenissen og tanfeen, ingen av de eksisterer! xd
Så svaret må vel bli at hva enn som skjer rundt det temaet, bryr meg mitt i det evige sorte hull. stare

BTW, sigen din skremmer meg! whee

Hahah, jeg har jo fin sig? xd

Geraldine Way

Geraldine Way

PostPosted: Fri Feb 02, 2007 5:03 pm

Gargis
Det er på høy tid å skille kirke og stat. Staten har ingenting å gjøre med å favorisere religioner i et land som har alskens religioner.

Og vi slipper ikke taket på den kristne kulturarv av å skille kirke og stat. Enkelte ting overlever selv om den O store allmektige stat ikke er innblandet. Se på USA, for eksempel. Der er det jo family values og halleluja for alle penga, og de har i sin grunnlov at staten ikke skal blande seg i religion, og har hatt det siden den ble skrevet.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Håper det skjer i den nærmeste fremtid. For jeg vil ikke at lærerne skal dra opp mine eventuelle barn til å være kristne.
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 4:43 am

Helt enig med gjengen, jeg har aldri hatt noen forkjærlighet for kristendommen. Syns det er en type hjernevasking når barneskole elever må ha Kristendom på skolen. Siden de tross alt er mest påvirkelige på den tiden, og da er det jo større mulighet for at de blir "konventert", uten å egentlig ha noe å si i saken.

Nei til kirke!

Kamatarius
Captain

Dangerous Sex Symbol

5,950 Points
  • Ultimate Player 200
  • Elocutionist 200
  • Wall Street 200

Allvis
Vice Captain

PostPosted: Sun Feb 04, 2007 8:55 am

Er enig med dere her, det på tide å skille stat og kirke. I dagens samfunn har egentlig ikke religion så mye å si lenger. Vi har faktisk en blasfemi lov ,som jeg tror sier at blasfemi er nei-nei, er ikke helt sikker, som bare er der i Grunnloven men som ikke ser ut til å ha noe grunn til å være der. Også er jeg heller ikke en religiøs person heller så for min del så kan vi godt skille dem
PostPosted: Tue Feb 13, 2007 1:54 pm

Skille! De hører ikke sammen! Hvilken idiot fant på å legge dem sammen med det første?

Ice of the North

O.G. Gaian

7,700 Points
  • Millionaire 200
  • Tycoon 200
  • Conversationalist 100

Albino Alchemist

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 7:13 am

Enig, den bør skilles. De fleste som synes det motsatte er haugamle, likevel, og dør snart :3 *føler seg lite smart her* Æh.... *prøve å finne noe smart å si* ... for staten har vel andre tankeganger enn kirken har. *mislykkes*
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 7:29 am

Bryr meg egentlig ikke, er ikke kristen. Men bør nok skilles.

Mecke Keiva

XxXAurora BorealisXxX

Tipsy Hero

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 11:21 am

Meera Flame
Gargis

Kunne ikke sagt det bedre selv. Håper det skjer i den nærmeste fremtid. For jeg vil ikke at lærerne skal dra opp mine eventuelle barn til å være kristne.

Jeg er helt enig!
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 3:57 pm

XxxXDyingAngelXxxX
Meera Flame
Gargis

Jeg er helt enig!

Jeg er enig med dere, staten og kristendommen har ikke noe med hverandre å gjøre.
En ting som jeg syns er veldig urettferdig:
Å gå til julegudstjeneste i den lokale kirken er tvang på skolen, selv om du ikke er kristen/har en annen relgion.
En jente i klassen min er muslim, hun måtte gå...

withmoore

Blond Gold Digger

PostPosted: Thu Feb 28, 2008 10:11 am

Æ sønt Norge burde fortsatt være et kristen land..
Det æ lzzm kors i flagget og greier
PostPosted: Fri Feb 29, 2008 11:25 am

Kristendommen har ingen ting i Norge å gjøre! De kom hit med makt, altså de drepte alle som ikke ville gi opp sin åsatro!! Vi klarte oss helt fint uten dem før, og jeg tror vi hadde klart oss heelt fint uten den. Kristendommen er en selvmotsigene (som f.eks det at de drepte for å få kristendommen til å dominere i norge, sist jeg leste de ti bud sto det svart på hvitt "du skal ikke drepe") uting som aldrig skulle vært en del av Norge i det heletatt!

-Love metallica-

Reply
Den Norske Slummen

Goto Page: 1 2 [>] [»|]

Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas